Wij werken eigenlijk nooit met lotus medewerkers maar zetten deelnemers in.
Lotus medewerkers zijn geweldig in hun vak. Alleen zit het vaak vast op een gepland scenario. Zo hebben wij binnenkort een BHV scenario bij een garage waar de medewerkers geconfronteerd worden met een acute situatie. En dan schiet de echte brandweer te hulp.
Een mooie oefening voor de brandweer en voor de medewerkers.
Geen van onze bijeenkomsten is hetzelfde. We spelen in op de (recente) ervaringen van de deelnemers. Zo had er vorige week iemand te maken met een verstikking van een kind en een ander had een collega die in elkaar gezakt was tijdens het werk. Of de deelnemer die een vraag had over een ontruiming.
En dan blijkt dat de inzet van deelnemers het wel ‘levensecht’ maken. Ineens staan de 2 BHV’ers in de ruimte over een slachtoffer gebogen die bedwelmd is. Probeert een BHV’er zich verstaanbaar te maken richting de meldkamer zonder dat zij zich probeert te ontdoen van iemand in paniek. En toch gesommeerd wordt door de meldkamer dat te doen.
En als je dan samen terugblikt… dat is de praktijk. Je wordt er hoe dan ook ingezogen.